دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز  یکی از ماشین‌های ابزار است و در ماشین‌کاری بکار می‌رود.

این دستگاه ظاهری شبیه دریل‌های میزی دارد با این تفاوت که داری حداقل سه محور حرکتی میز می‌باشد. (x y z)

ابزار برنده این دستگاه را تیغ فرز نامند. برخی کارهایی را که می‌توان روی این دستگاه انجام داد

  • صفحه تراشی
  • شیار در آوردن
  • برش
  • کنار تراشی
  • چرخدنده تراشی
  • چرخ دنده مارپیچ تراشی
  • کارهای کپی به‌وسیله ماشین فرز کپی
  • فرم تراشی به‌وسیله تیغ فرز فرم.

ماشینهای فرز را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسِم کرد:

  • ماشینهای فرز عمومی
  • ماشینهای فرز مخصوص

ماشینهای فرز عمومی خود به ماشِنهای فرز افقی و عمودی تقسِم می‌شود:

 

ماشین فرز افقی

محور این نوع ماشینهای فرز افقی و میز انها در سه جهت عمود بر هم -طولی و عرضی و قائم حرکت می‌کند. ماشینهای فرز افقی ممکن است ساده یا اونیورسال باشند. میز ماشینهای فرز افقی اونیورسال علاوه بر حرکات مذکور دور محور قائم می چرخد و در نتیجه نه تنها در جهت موازی یا عمود بر محور ماشین بلکه در امتداد هر زاویه‌ای نسبت به آن در صفحه افقی حرکت می‌کند. ماشینهای فرز افقی بیشتر برای تراشیدن سطوح و شیارهای مستقیم و مارپیچ و فرم تراشی و رنده تراشی به کار می‌رود.

قسمت‌ها اصلی ماشین فرز افقی ساده:  ۱- ستون ۲- محور مکانیزم جعبه دنده ۳-جعبه دنده سرعت ۴- میز ۵- بازوی فوقانی ۶- گلویی ۷- صفحه رنده بند ۸- زانوی ماشین

ستون ماشین از آهن ریختگی و به شکل قوطی ساخته شده و در داخل آن الکتروموتور مکانیزمهای محرک، جعبه دنده سرعت، مکانیزم بار و گلویی ماشین سوار شده اند.

زانوی ماشین تکیه گاه محکمی برای میز ماشین است و در قسمت فوقانی آن راهگاههایی جهت حرکت میز تعبیه شده است. برای اینکه بتوان قطعه کار را به طور عمودی بار داد زانوی ماشین را طوری می سازند که بتواند در روی ستون قائم حرکت کند.

گلویی ماشین محوری است فولادی و مجوف که در ان تیغه‌های فرز ثابت می‌شوند. جعبه دنده سرعت برای تغییر دادن سرعت دورانی گلویی (محور) در نظر گرفته شده است. جعبه دنده بار برای حرکت میز در سه جهت به کار می‌رود.

 

ماشین فرز عمودی

ساختمان ماشین فرز عمودی همانطور که از عکس پیداست شبیه ماشین فرز افقی ست با این تفاوت که محور آن قائم است و میز آن در سه جهت عمود به یکدیگر حرکت می‌کند. از ماشینهای فرز قائم بیشتر برای تراشیدن سطوح به وسیله فرزهایی که لبه برنده‌شان روی پیشانی آنها قرار دارد استفاده می‌کنند.

 

مجموعه کادر فنی و صنعتی و تجاری درشرکت  پراگ , سعی نموده است اعم نیازهای صنعتی هموطنان را پیش بینی کرده و با کادری مجرب و متخصص در خدمت صنعت و صنعتگران این مرز بوم باشیم وخواسته های فنی  آن ها را با بهترین محصولات بر اورده کنید.

 

 

دستگاه فرز چیست

دستگاه فرز چیست

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.